Velise uus sild

On ununenudki need ajad, kui lammutati Velise sild ja buss hakkas “loksuma” üle Jämeda Valgu poole. Lõpuks hakati käima üle vana “raudse” silla ja uus ei saanud ega saanud valmis.

Ajasin telefoni teel juttu Rapla TREV-i Märjamaa jaoskonna meistri Aadi Velksiga, et saada üht-teist teada silla ehitamisest.

“Alustasime küll 1978. aastal, aga ehitajatest mitteolenevatel põhjustel töö peagi seiskus. Silla saime valmis põhiliselt käesoleval suvel, seega suhteliselt lühikese ajaga. Ehitas peamiselt meie Märjamaa jaoskond, abistasid kuigivõrd ka Rapla I jaoskonna mehed.”

Silla iseloomustamiseks mõned andmed: laius 12,8 meetrit, sellest sõidutee laius 9 meetrit ja pikkus 42,28 meetrit. Ehitus maksis 99000 rubla.

“Ega te vist nii suurt silda pole varem ehitanud?”


“Nii suurt pole ka TREV ise ehitanud. Võib-olla mõõtmetelt on suurem küll Sulu, aga see pole nii ilus.”

Seda võivad kinnitada kõik, kes on üle nende sildade sõitnud: Velise sild on praegu rajooni ilusamaid.

Ametlikult võeti sild vastu 4. oktoobril, liiklus käis seal juba mitu nädalat varem. Vahepeal veel asfalteeriti.

Tahka sillal on seljataga pikk ajalugu. Huvitav on siin uue kõrval vaadata vana, mis 30. aastate algul ehitati osaliselt ümber ja rautati võimsalt, et ta jääminekute ajal vastu peaks. Selle aga põletasid Märjamaa lahingutes taganema löönud fašistide väed 14. juuli hommikul 1941. Siitpeale ehitati igal aastal üle jõe pääsemiseks pukksild, mille plaat igal kevadel enne jääminekut ära võeti. Postid läksid aga koos jääga ja paaril-kolmel kevadel terve sild, kuna jäädi jääminekule jalgu.

Alles aastatel 1953-1954 valati uued tammid ja ehitati uus sild, mis oli praeguse eelkäija.

A. PARNABAS